Canton Ergo 607 DC

Po dlhšom období sa mi doma objavili sústavy od firmy Canton. Som rád a nielen preto, že firma patrí k tomu lepšiemu na trhu, ale aj z dôvodu ich zaujímavých konštrukčných riešení, ktoré sa mi páčia.

Na okraj čosi z histórie firmy.

Spoločnosť založili v októbri 1972 Hubert Milbers (manažment), Otfried Sandig (marketing, predaj), Wolfgang Seikritt (vývoj) a Günther Seitz (technológia). V tom istom roku sa objavil prvý regálový reproduktor série LE.

Jednu celkom zaujímavú sústavu sme tu už mali https://rfaudio.sk/canton-fonum-30/

Potom to už išlo pomerne jednoducho. Prvý prijímač, prvá stĺpová reprosústava, systém so subwooferom,  vysokotónový menič z titánu, hliníkové membrány na stredobasy, keramicko-volfrámové/titánové membrány, DC filter, technológia Wave alebo double surround, čo je dvojitý záves stredových a basových meničov a v neposlednom rade veľmi pekne zvládnutá technológia výroby krycej mriežky, ktorá nemá prakticky žiadny vplyv na výslednú reprodukciu. 

Čiže, Ergo 607 DC sú dva a pol pásmové stĺpové sústavy.  Jej rozmery sú 215 x 950 x 285 mm. Hmotnosť jednej sústavy je 17,3 kg.  Séria bola vyrábaná v rokoch 2005-2008. Základ sústavy tvoria dva 180 mm stredobasové meniče s hliníkovou membránou s eloxovaním a dvojitým závesom plus jeden výškový s horčíkovou membránou a priemerom 25 mm a  krátkym zvukovodom.

Výrobca udáva frekvenčný rozsah 25 Hz až 40 kHz. Táto hodnota je značne nadhodnotená a merania ich korigujú, citlivosť 87,5 dB/1W/1m a deliace frekvencie 300 / 3,500 Hz. Ozvučnica je pekne spracovaná, predná stena má nástrek flock, povrchová úprava dýha a plechová krycia mriežka.

Čo sa týka našich sústav, zákazník sa sťažoval na nedostatok najnižších frekvencií respektíve na ich absenciu a naopak  navýšenie vo vyšších frekvenciách. Subjektívne tento problém opísal, ako nedostatok „mäkkých“ basov.

Skutočne, po kontrolnom meraní sa objavilo v oblasti 220 Hz pomerne výrazné navýšenie, ktoré vytváralo práve efekt akýchsi razantných, avšak  nedostatočne hlbokých tónov.  Ďalšia sústava mala už výraznejší problém. Po odmeraní som zistil, že basový menič je prepólovaný a spôsobuje výrazné nulovanie nízkych frekvencií.

Tento problém som odstránil jednoducho, stačilo prehodiť póly kábla vedúceho k basovému meniču. Navýšenie bol už väčší. Pôvodne som mal v úmysle prerobiť celú výhybku, ale po zvážení kvality komponentov a serióznosti zapojenia som zvolil iba presne odladený sériový výsekový filter. Nebolo to vôbec tak jednoduché ako sa mohlo zdať,  simuláciu som mohol použiť len obmedzene, nemal som zapojenie výhybky a čisto z plošného spoja nebolo zapojenie vôbec jasné.

Nakoniec sa podarilo, čiastočne simuláciou, čiastočne dodatočným doladením. Čo sa zmenilo vo výsledku je vidieť  v priložených meraniach, ale aj  kontrolných posluchom. Zvuk je vyrovnaný, analytický, stredy a výšky sú veľmi pekne prekreslené, basy presné, dynamické s krátkym dozvukom. Meranie potvrdilo, že  filter negatívne neovplyvnil ani fázu, ani impedanciu.

Pár poznámok a postrehov na záver. Výsledok s predradeným filtrom sa podaril. Prečo nastalo konkrétne navýšenie sa môžem iba domnievať. Predpokladám že je to topológiou filtra.  Výrobca pravdepodobne použil filter s vyššou strmosťou, čo síce spôsobí rýchlejší útlm, ale aj vyššie  skreslenie a zvlnenie v užitočnom pásme.

Predpokladám že spolu s minimálnou impedanciou meniča, ktorá je najnižšia  práve v oblasti  220Hz, nastal spomínaný problém. Celkovo ale musím konštruktérov pochváliť, na výhybke si dali záležať, komponenty majú náležitú kvalitu, zapojenie má logiku, použitý DC filter pracuje správne, pekne potlačí neduhy basreflexovej ozvučnice v oblasti mŕtveho módu a v neposlednom rade aj ochráni meniče a zvýši celkové zaťaženie.

Na záver už len obligátne meranie, ktoré ako vždy graficky dopĺňa obsah.